Handledarkurs

För att få övningsköra med handledare krävs sedan 1 januari 2006 utbildning för både handledaren och eleven. Det innebär att den som ansöker om att bli godkänd som handledare för privat övningskörning med personbil måste ha genomgått en introduktionsutbildning. Eleven måste också genomgå denna kurs men man behöver inte gå tillsammans.

Kurserna hålls i Sjöbo och du är välkommen att boka din plats!

Boka handledarkurs

STS Trafikskola tillhandahåller handledarkurser året runt. I vår webbutik kan ni se och boka er till valfri kursstart. Gör det gärna i god tid innan för många av våra kurser brukar snabbt bli fullbokade.

Aktuella kursstarter

Alla våra kursstarter i Sjöbo hittar ni i vår webbutik.

Krav på handledaren

Handledaren måste vara minst 24 år och haft körkort på aktuell behörighet under minst 5 av de senaste 10 åren. Om körkortet varit återkallat de senaste 3 åren kan risken finnas att handledaren inte blir godkänd.

Kursens innehåll

1. Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning.
  2. Planering och strukturering av övningskörning.
  3. För trafiksäkerheten viktiga faktorer.

Körkortstillstånd & handledarskap

För att eleven ska kunna övningsköra måste man ansöka om körkortstillstånd. Vi hjälper er gärna med tillståndet på vårt kontor i Sjöbo. Ansökan om körkortstillstånd är från och med 2018 kostnadsfritt.

Efter att man genomgått handledarkursen behöver man även ansöka om handledarskap. Det gör att ni kan vissa upp ett intyg på att ni övningskör. Ansökan om handledarskap är också från och med 2018 kostnadsfritt.