Välj en sida

Anpassad körkortsutbildning

Har du länge försökt ta körkort med inte fått den hjälp du behöver?

Vi på STS är en anpassad trafikskola som kan hjälpa dig med särskilda behov.

Frågar du någon som redan har körkort, kan de berätta för dig hur det kändes när de skulle ta sin första körlektion! Hur det nästan kändes omöjligt att hålla reda på allt. Det gäller ju att ha koll på växlar, hastighet, omgivning och trafikregler. Det är lätt att tappa fokus och koncentration och känna sig trött både i kroppen och knoppen. Men efter en tid har hjärnan automatiserat den kunskap som krävs för att köra bil och man behöver inte längre lägga energi på att få det att fungera. Man brukar säga att ”det sitter i ryggmärgen”.

Så är det för de allra flesta, men inte för dig! Vi vet att du med exempelvis NPF-diagnoser, såsom ADHD, störning inom autismspektrumet, Tourettes syndrom eller dyslexi, inte fungerar på detta sätt. Vi behöver därför utbilda dig på ett annat sätt.

Dina behov

Vi på STS Trafikskola utgår alltid från behoven hos varje enskild individ. Alla har vi olika arbetsminne, inlärningsstil, koncentrationsförmåga och motorik. Därför måste vi arbeta med just de av dina styrkor som gör dig till en bättre bilförare.

Automatutbildning

Många väljer att ta körkort för automatväxel, eftersom det är lite mindre att hålla reda på. Det viktigaste är att vi diskuterar hur just du lär dig bäst och vilken inlärningsstil som passar dig. Utifrån det utformar vi din utbildning.

Kortare körlektioner

För vissa arbetar vi med ”korta lektioner”, där vi varvar kortare körlektioner med teoripass. En viktig del i din utbildning är att du arbetar med kontinuitet (innebär att du kör och läser teori lite men ofta). Då tappar man inte motivationen och klarar lättare delmål.

Vi tar dig från start till mål

Vi hjälper dig hela hela vägen genom din utbildning med planering och struktur, så att du kan känna dig trygg och säker. Vi utreder din inlärningsstil och hjälper dig att ansöka om förlängt- eller muntligt kunskapsprov. Många av våra elever önskar individuella teorilektioner, vilket vi kan hjälpa dig med på vårt kontor i Sjöbo.

Redo att köra igång?