Välj en sida

Vägen till MC-kort

Har du också drömt om att köra motorcykel en härligt sommardag?
Sluta drömma och starta din väg mot MC-kort idag.

För att kunna börja övningsköra och påbörja sin utbildning måste man ansöka om körkortstillstånd. Kontakta oss så hjälper vi dig med syntest och ansökningshandlingar. Det tar i regel 1-2 veckor innan du får ditt körkortstillstånd. Om du tänker övningsköra privat så måste din handledare skicka in en ansökan om handledarskap till Transportstyrelsen. Om ni vill så kan ni gå en handledarkurs MC som STS Trafikskola anordnar för handledare och elev. På kursen tar jag upp sådant som är viktigt och av stor betydelse och som gör handledarskapet både intressantare och säkrare. Elevens resa mot MC körkort blir både enklare och roligare!

LETS DRIVE 😀

Vår utbildning

Teoriutbildning

När du skrivit in dig får du tillgång till allt teorimaterial och kan börja studera. Hos oss arbetar du med ett digitalt system för körkortsfrågor. Samtliga prov kan göras hemifrån istället för på trafikskolan om det passar dig bättre.

Körutbildning

Parallellt med teorin tar du dina körlektioner (om du inte väljer att gå vår intensivutbildning). Vi rekommenderar att du börjar med att boka in en körlektion för att tillsammans med din lärare lägga upp en plan för din körkortsutbildning.

Våra motorcyklar

Du får köra säkra och smidiga motorcyklar. Vi övningskör på Yamaha MT07 och Suzuki GSX – S125. Alla våra motorcyklar är utrustade med ABS bromsar. Vi utbildar på tung motorcykel (A) och mellanklass (A2) och lätt MC (A1).

Riskutbildning 1

Riskutbildning 1 – (alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden) kan du med fördel boka in tidigt i din utbildning. Den ökar din förmåga att tänka runt risker i samband med din övningskörning hos oss.

Riskutbildning 2

Riskutbildning 2 – (praktiska övningar, som t.ex väjning och manöverkörning) gör du i slutet på din utbildning. Riskutbildningarna måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs. Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas för motorcykel. Våra riskutbildningar (2) är förlagda på Ystad Trafikbana.

Examinationer

När din teoretiska och praktiska utbildning hos oss är klar är det dags för dina examinationer. Kunskapsprovet måste vara godkänt före uppkörningen. Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år. Körprovet omfattar säkerhetskontroll, manöverprov (låg- och högfartsbana) och därefter körning i trafik.

Utbildningsperiod

Utbildningsperiod 1 april – 31 oktober. Avvikande perioder kan förekomma.

Hur vill du ta körkort?

MC-Intensiv

Genomför din MC utbildning på 3 vecka i Sjöbo.

MC-veckan

Du köper ett färdigt koncept, där du under en vecka får leva ut MC – drömmen.

Har du läs- och skrivsvårigheter?

Vår personal är utbildad för att på rätt sätt kunna möta dina behov genom anpassad utbildning.

Handledare-kurs MC

Ska du börja köra
MC och har en hand-ledare som ska hjälpa dig? Då ska du gå vår kurs för handledare och elev!

Utbildningspaket MC

Här kan du se våra färdiga utbildningspaket.

Så fungerar manöverprovet

Redo att köra igång?