Sparsam bilkörning

Utbildningen vänder sig främst till företag med tjänstebilar, där man vill sänka bränsleförbrukningen, koldioxidutsläppen och drivmedelskostnaderna. Varumärket står i centrum. Företagsbilar är rullande reklampelare! Låt inte dålig körstil förstöra ett väl inarbetat varumärke.

Sparsam bilkörning vänder sig också till företag som exempelvis vill bli KRAV-certifierade. Enligt KRAV måste man uppfylla vissa kriterier, däribland utbildning i Sparsamt körsätt (Här kan du läsa mer om att bli KRAV-certifierad).

I samarbete med Ekonomieffekt Sverige AB och TomTom Telematics kan vi erbjuda en komplett utbildning, där ni kommer få såväl teoretiska som praktiska kunskaper. Allt för att stärka era hållbarhetsmål och ert varumärke.

Sparsamt körsätt

Sparsam körning innebär kortfattat att du som bilförare får tips och råd om hur du kan använda ditt fordon på ett mer energieffektivt sätt. Råden utgår alltid från din egen körstill och vilka faktorer som just du kan ändra och påverka i din bilkörning.

Ofta är det ganska små justeringar som kan leda till stora bränslevinster. De flesta som gått kursen tyckte att det var lättare än vad man kunnat ana. Genomsnittlig bränslebesparing ligger på 13 procent och flertalet ökar dessutom sin genomsnittsfart.

För vem?

Utbildningen vänder sig främst till företag med tjänstebilar, där man vill sänka bränsleförbrukningen, koldioxidutsläppen och drivmedelskostnaderna. Varumärket står i centrum. Ett dåligt körsätt kan förstöra ett väl inarbetat varumärke.

Sparsam bilkörning vänder sig också till företag som exempelvis vill bli KRAV-certifierade. Enligt KRAV måste man uppfylla vissa kriterier, däribland utbildning i Sparsamt körsätt.

Målet med sparsam bilkörning

Målet med Sparsam körning är att utbilda förare att köra på ett mer energieffektivt sätt för att på så sätt minska bränslekostnaderna och körningens miljöpåverkan.

Uppföljning

Vi använder oss av ett gediget uppföljningsverktyg där man efter utbildningen kan följa upp alla värden som utifrån er verksamhet är viktiga. Detta omfattar kostnadsberäkningar, koldioxidutsläpp och körsättet hos er personal. Självklart kommer vi att redovisa vad detta innebär för er. Allt för att stärka era hållbarhetsmål och ert varumärke.

Olika utbildningspaket

Att ta hänsyn till miljön i sitt arbete blir mer och mer självklart. Det är få projekt som inte kräver någon form av miljöanpassning. STS Trafikskola kan erbjuda ert företag, förening eller myndighet olika utbildningspaket i Sparsam körning beroende på era mål. Ert företag kan spara stora belopp genom att personalen lär sig ett ekonomiskt och miljöanpassat körsätt. Oavsett om ni har en stor eller liten personalstyrka hjälper vi er att minimera er bränsleförbrukning och förverkliga era miljömål.

Kontakta oss och få ett kostnadsförslag.

Filip Måbring, 073-969 48 03, filip.mabring@ststrafikskola.se

Vad är målet med Sparsam bilkörning?

Sparsam bilkörning går ut på att:

• Minska bränsleförbrukningen upp till 20 procent
  • Minska koldioxidutsläppen upp till 20%
  • Lära sig ett miljöanpassat och ekonomiskt körsätt
  • Få bättre kunskaper om trafik och miljö
  • Minska kostnaderna för service och underhåll
  • Lära sig mer om fordonsteknik
Genom kursen lär du dig:

• Att planera din körning och ditt arbete
  • Hur körsätt och teknik påverkar din körning
  • Om trafikens miljö- och hälsoeffekter
  • Att underhålla och sköta ditt fordon